Kennismaken met Filosofie

Cursuscode: TH 1912

Kennismaken met filosofie kan op veel manieren. De meeste gebruikte methoden zijn het bestuderen van filosofen of het analyseren van stromingen binnen de filosofie. In deze cursus gaan we het anders aanpakken: we gaan met elkaar in gesprek over de meest gangbare onderwerpen die al eeuwen bestudeerd worden. De onderwerpen hebben één uitgangspunt: wat is de mens en wat moet de mens doen om een 'goed' mens te zijn (wijsgerige antropologie). Je krijgt informatie aangereikt, informatie vanuit de oudheid en vanuit de huidige tijd maar het is niet de bedoeling om twee uur lang naar een docent te luisteren. Filosoferen is met elkaar in gesprek gaan, elkaars standpunten overwegen. Een antwoord in het algemeen krijg je niet, daar zijn we na 2500 jaar nog niet uit maar je kunt wel je eigen antwoord kiezen, bepalen hoe jij als mens in het leven wilt staan.

De cursus ie een kennismaking, iedereen brengt zijn eigen ervaring mee, een vooropleiding is niet nodig. Belangrijk is dat je geïnteresseerd bent en wilt nadenken over begrippen als vrije wil, rechtvaardigheid, ziel en zingeving. Het is ook belangrijk dat je bereid bent de begrippen vanuit een ander perspectief te bekijken dan dat van jezelf.

Data:    van 25-10-21 t/m 07-02-22

8 lessen, op maandag

van 13:30 – 15:30 uur

Docent: Marijke Kruijs

Kosten: € 65.00

2. Door inlevering van het inschrijfformulier bij Stichting Paraplu in Wilnis.

Download hier het programmaboekje.