Informatieve cursussen

• Enneagram
    Werken met het enneagram wordt een feest van herkenning. Plotseling ga je begrijpen waarom je op een bepaalde manier reageert. Ook voor het handelen van anderen kun je na de cursus meer begrip opbrengen. Het enneagram is een model dat eeuwen oud is en dagelijks veel mensen helpt in hun ontwikkeling. Leer jezelf beter kennen; welk type ben je en waarom voel je je bij sommige mensen goed en erger je je aan anderen. Herken je jezelf vooral als Perfectionist, Helper, Winnaar, Romanticus, Observator, Loyalist, Levensgenieter, Baas of Bemiddelaar? Wat kun je leren voor jezelf en wat kun je leren van de ander. De eerste les houden we ons bezig met de betekenis van het enneagram, wat kun je ermee en met behulp van het enneagramspel en een test gaan we op zoek naar je voorkeurstype. In de volgende lessen bespreken we de verschillende typen, we kijken naar de vleugeltypen, de groeimogelijkheden van ieder persoon en je leert je stress of zwakte te herkennen.

• Theorie Opfriscursus Verkeer (TOV)
    De cursus is bestemd voor bestuurders die (al) geruime tijd hun rijbewijs hebben. In de loop der jaren is veel gebeurd en vernieuwd in de Wegenverkeerswet waarvan de meeste bestuurders nauwelijks afweten. In de cursus worden de laatste ontwikkelingen van de verkeersregels uitgelegd. Er wordt ingegaan op: – Theoretische kennis van de Wegenverkeerswet (WVW1994); – Voorrang; – Uitleg van de verkeersborden en hun betekenis; – Diverse situaties aan de hand van hedendaagse situaties.

• Kennismaken met Filosofie
    Kennismaken met filosofie kan op veel manieren. De meeste gebruikte methoden zijn het bestuderen van filosofen of het analyseren van stromingen binnen de filosofie. In deze cursus gaan we het anders aanpakken: we gaan met elkaar in gesprek over de meest gangbare onderwerpen die al eeuwen bestudeerd worden. De onderwerpen hebben één uitgangspunt: wat is de mens en wat moet de mens doen om een ‘goed’ mens te zijn (wijsgerige antropologie). Je krijgt informatie aangereikt, informatie vanuit de oudheid en vanuit de huidige tijd maar het is niet de bedoeling om twee uur lang naar een docent te luisteren. Filosoferen is met elkaar in gesprek gaan, elkaars standpunten overwegen. Een antwoord in het algemeen krijg je niet, daar zijn we na 2500 jaar nog niet uit maar je kunt wel je eigen antwoord kiezen, bepalen hoe jij als mens in het leven wilt staan.

• Nederlands met gebaren
    Altijd al gefascineerd geweest door gebarentaal? Dan is dat waarschijnlijk alleen maar meer geworden nu we bij de persconferenties de gebarentolken steeds in actie hebben gezien. Lijkt het u leuk om eens kennis te maken met een basiscursus Nederlands met Gebaren? Gewoon over algemene dagelijkse onderwerpen. Het lesmateriaal bestaat uit een werkboek en een abonnement van het gebarencentrum (via de docent), hiermee kunt u de gebaren thuis oefenen en kleine opdrachten voorbereiden. Zo krijgt u een basisvaardigheid in het communiceren met ondersteunende gebaren. Handig als u contact heeft met dove en/of slechthorende mensen. Behalve de gebaren wordt er ook aandacht besteed aan de mimiek en lichaamstaal want ook dat helpt in de communicatie en maakt een taal zoveel levendiger en begrijpelijker.

• DiFoLiS Omkeer Methode (DOM)
    Meer bewegen en gezonder eten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en daar kun je vast wat lifestyle tips, recepten en extra motivatie bij gebruiken. De DiFoLiS Omkeer Methode is GEEN dieet- want een dieet kun jij je levenslang niet volhouden – maar een leefstijl. De cursus omvat het volgende: • Toegang tot je eigen DiFoLiS omgeving waar jij je progressie kunt bij houden en toegang hebt tot de rest van het programma • Acht weken lang een coaching e-mail • Acht weken een recept mail • Acht weken lang een Interesting Fact (weet je dat ..?) mail • Gesloten Facebook Community Tijdens deze acht weken durende cursus zullen wij in groepsvorm jou eet- en leefgewoontes bespreken en omkeren. In een groep is het makkelijker om vol te houden dan alleen.

2. Door inlevering van het inschrijfformulier bij Stichting Paraplu in Wilnis.

Download hier het programmaboekje.