Ontspannings activiteiten

• Inloop- en ontspanningsmiddag
    Dit is een ontmoetings-/ gezelligheidsmiddag voor elk wat wils. Tijdens deze middag kun je kaarten, biljarten, darten, schaken, dammen, mahjong etc. of je komt gewoon een praatje maken.

• Mahjong Basiscursus
    In de basiscursus Mahjong leer je in 6 avonden op eenvoudige wijze de 34 verschillende stenen kennen en de vele combinaties om het spel te winnen. Je leert de belangrijkste zaken om het exotische spel mahjong te kunnen spelen volgens de moderne Nederlandse spelregels (NTS). Tijdens de lessen wordt in elke les voortgeborduurd op de kennis die je de week ervoor hebt opgedaan. In de basiscursus komen de volgende onderwerpen aan bod: basisregels, basiscombinaties, spelverloop, puntentelling en afrekenen. Na de basiscursus kun je thuis met een gerust hart aan de mahjongtafel plaatsnemen. Voor wie na deze basiscursus de smaak te pakken heeft en meer wil leren over mahjong, of bij een club wil spelen, is er de vervolgcursus.

• Mahjong vervolg
    In de vervolgcursus mahjong gaan we dieper in op de 1000 wonderen van mahjong, en op de 10.000 mogelijkheden om het spel te winnen en leer je “de fijne kneepjes”. Tijdens de lessen wordt in elke les voortgeborduurd op de kennis die je de week ervoor hebt opgedaan. In de vervolgcursus komen de volgende onderwerpen aan bod: speciale combinaties, strategie en tactiek, spelen met minder dan 4 spelers. Na de vervolgcursus kun je met een gerust hart meespelen bij een vereniging. Deze vervolgcursus is bedoeld voor degenen die de basiscursus Mahjong hebben gevolgd. Speel(de) je thuis mahjong met (familie)regels uit de vorige eeuw, en wil je de moderne Nederlandse spelregels leren? Dan is het advies om de basiscursus te volgen.

• Mondharmonicaclub ‘De Oude Klanken’
    De mondharmonicaclub bestaat sinds 1986. Men hoeft geen kennis van noten te hebben om deel te nemen aan deze cursus. Wekelijks vindt er ondersteuning plaats bij het leren bespelen van de mondharmonica. Ons uitgebreide repertoire bestaat niet alleen uit evergreens en toppers uit het verleden, maar ook uit bekende songs van deze tijd. Onze muziek, vaak tweestemmig uitgevoerd, wordt behalve door een grote groep gezellige mondharmonicaspelers ondersteund door een combo. Wij verzorgen optredens in wooncentrums, verpleeghuizen, ouderenbonden, voor de Zonnebloem, bij speciale gelegenheden enz.

• Biljarten
    Er wordt o.l.v. een spelleider gebiljart. Iedereen die kan biljarten, kan zich inschrijven en is verzekerd van een gezellige middag.

• Bridgen
    Voor iedereen die een cursus bridgen heeft gevolgd en speelervaring heeft, is dit een geschikte middag om mee te bridgen.

• Stijldansen met plezier
    In deze cursus kun je leren stijldansen… of in het verleden geleerde dansen ophalen en uitbreiden. Vaak heeft een van de partners ooit dansen geleerd en de ander niet; voor wie nog niet eerder dansles heeft gehad beginnen we met de basispassen. Elk koppel danst op zijn eigen niveau en wordt hierin door ons begeleid. Tijdens de les is er een korte pauze, en ook na de les is er nog even tijd voor een drankje en een praatje. De nadruk ligt op een gezellige dansavond waarbij dansen niet alleen plezier voor twee is maar voor de hele club. Een prima manier om de winter door te komen en het geeft nog een gezonde lichaamsbeweging ook!

• Bridgeles voor beginners
    Iedereen kan leren bridgen als je het leuk vindt om een uitdagend kaartspel te spelen. Wie kan bridgen verschaft zichzelf als het ware een paspoort. Waar ter wereld wordt gebridged, jij kunt meedoen. Is bridge moeilijk? Nee, maar je moet er wel tijd in steken en ook veel oefenen. Basistheorie komt uit Leer Bridgen van Berry Westra. De opzet van de cursus is een stukje uitleg over het spel en je brengt het geleerde meteen in de praktijk. Verder krijg je per les mee wat we de afgelopen les gedaan hebben met wat opdrachten om te toetsen of het behandelde is blijven hangen.

• Bridgen in praktijk
    Het tweede deel van je bridge opleiding bestaat uit het samen spelen van voorgestoken spellen. Dit is dus geschikt voor cursisten die een eerste cursus doorlopen hebben of voor iedereen die opnieuw een poging wil doen om te gaan bridgen. In een ontspannen sfeer gaan we speels door heel wat theorie heen. Welk stuk theorie je daarbij nodig hebt moet je uiteraard zelf bepalen. Je leert ook gedurende de lessen om een speelplan te maken. Er is uiteraard elke les tijd en ruimte voor vraag en antwoord. Een echte bridge-doe cursus voor bridgers die er nog wel wat bij willen leren.

• Bingo avond
    Een gezellige avond vol met prijzen en de kans is groot dat het je avond wordt.

2. Door inlevering van het Inschrijfformulier 2024 – 2025 bij Stichting Paraplu in Wilnis.