Spirituele cursussen

• Yoga
    Yoga is voor iedereen, ongeacht leeftijd of fysieke mogelijkheden. Omdat lichaam en lichaamsverhoudingen bij iedereen weer anders kunnen zijn, is het wel zaak dat we ons lichaam goed leren kennen. Yoga begint vanuit rust en acceptatie; vervolgens beweeg je je zonder te forceren in de yogahouding. Het gaat om de ervaring die je opdoet wanneer je enige ademhalingen in de houding blijft. Herhaling van de houdingen en aanwijzingen van je docent zorgen ervoor dat je je de houdingen op een verantwoorde manier eigen maakt. Yoga is gericht op ademhaling, het denken tot rust te brengen en het lichaam vrij te maken van spanningen. De Yoga-houdingen (asana’s) zijn op elk niveau uit te voeren en laten de energie beter stromen. Het lichaam wordt soepeler en je leert jezelf te voelen en te ervaren, waardoor je beter jouw grenzen leert kennen binnen jouw lichaam. Yoga verbetert je gezondheid, lichaam en geest door een verantwoorde manier van bewegen; ook bij blessures of voor bijzondere doelgroepen. Wij zijn Marja Raats en Sophy-Ann Bakkeren en wij verzorgen samen de lessen op de maandag en vrijdagochtend. Wij zijn beiden volledig gediplomeerde yogadocenten en we staan ingeschreven bij de Vereniging Yogadocenten Nederland.

• Hartcoherentie
    Hartcoherentie is letterlijk de regelmaat van het hartritme. Doel van hartcoherentie is de baas worden over je hartritme met behulp van ademhaling. Gevoelens beïnvloeden ons gedrag dagelijks. Wanneer emoties sterk zijn heeft dit invloed op ons hartritme. Bij sterke emoties zie je een verandering in het patroon van de ademhaling. Negatieve emoties zoals bang, bezorgd of boos maakt dat het hartritme onregelmatig wordt. Helder denken wordt verstoord wanneer er negatieve gevoelens zijn. Wetenschappers hebben ontdekt dat het hart en het brein met elkaar in verbinding staan. Wanneer je je emotie kunt beheersen voel je je beter en blijft het hartritme in balans. Hartcoherentie kan worden ingezet om optimaal te kunnen functioneren.

• Stoelyoga
    Om yoga te doen hoef je niet per se je matje uit te rollen. Je hoeft je er zelfs niet voor om te kleden. Bij Stoelyoga is je stoel je mat. Stoelyoga is een milde vorm van yoga die wordt beoefend met een stoel. Sommige oefeningen voert u zittend uit. Bij staande oefeningen gebruikt u de stoel als ondersteuning. Omdat gecompliceerde en complexe oefeningen bij stoelyoga niet aanwezig zijn, kan iedereen deze bewegingsvorm doen.Net als bij andere yogavormen komt het hele lichaam aan bod; je rekt, strekt en buigt. Het aantal oefeningen dat je kunt doen is eindeloos. ‘Stoelyoga is veel meer dan “zitgym”. Je beweegt niet alleen je lichaam, maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de buikademhaling, waardoor ook je brein tot rust komt. Als je het vaker doet, merk je dat je ontstrest, flexibeler wordt en dat je meer ruimte en rust gaat ervaren in je lichaam. Stoelyoga is een rustige bewegingsvorm en daardoor voor iedereen haalbaar, ongeacht leeftijd, omvang, lenigheid of conditie. De lessen zijn erop gericht om de spieren en gewrichten soepeler te maken. Nadat gewrichten soepeler zijn geworden kun je deze pas gaan versterken. Stoelyoga vermindert de pijn bij artrose in de onderste ledematen, zoals heup, knie en voet. Ook al is stoelyoga de zachtste vorm van yoga: de oefeningen hebben wel degelijk een positieve invloed op uw lichaam. Een recent uitgevoerd onderzoek door de Florida Atlantic University in Amerika. groep van 66 ouderen volgden tijdens dit onderzoek acht weken lang stoelyoga-lessen. Tijdens dit programma nam de pijn in de gewrichten significant af. Bij de deelnemers nam ook de loopsnelheid toe en de vermoeidheid af. Deze gunstige effecten van stoelyoga hielden tot drie maanden na het beëindigen van de lessen aan. Het advies is dus om langdurig deze vorm van yoga te blijven beoefenen om uw kwaliteit van leven duurzaam te verbeteren. Kom het ervaren en doe mee!

2. Door inlevering van het inschrijfformulier bij Stichting Paraplu in Wilnis.

Download hier het programmaboekje.