Spirituele cursussen

• Yoga
    Yoga is voor iedereen, ongeacht leeftijd of fysieke mogelijkheden. Omdat lichaam en lichaamsverhoudingen bij iedereen weer anders kunnen zijn, is het wel zaak dat we ons lichaam goed leren kennen. Yoga begint vanuit rust en acceptatie; vervolgens beweeg je je zonder te forceren in de yogahouding. Het gaat om de ervaring die je opdoet wanneer je enige ademhalingen in de houding blijft. Herhaling van de houdingen en aanwijzingen van je docent zorgen ervoor dat je je de houdingen op een verantwoorde manier eigen maakt. Yoga is gericht op ademhaling, het denken tot rust te brengen en het lichaam vrij te maken van spanningen. De Yoga-houdingen (asana’s) zijn op elk niveau uit te voeren en laten de energie beter stromen. Het lichaam wordt soepeler en je leert jezelf te voelen en te ervaren, waardoor je beter jouw grenzen leert kennen binnen jouw lichaam. Yoga verbetert je gezondheid, lichaam en geest door een verantwoorde manier van bewegen; ook bij blessures of voor bijzondere doelgroepen. Wij zijn Marja Raats en Sophy-Ann Bakkeren en wij verzorgen samen de lessen op de maandag en vrijdagochtend. Wij zijn beiden volledig gediplomeerde yogadocenten en we staan ingeschreven bij de Vereniging Yogadocenten Nederland.

• Compassie met onszelf en anderen
    “Maak de wereld een beetje milder en laten we bij onszelf beginnen”. Compassie is een eigenschap die bij iedereen aanwezig is maar vaak niet bewust beoefend wordt. Compassie leert je vriendelijker om te gaan met jezelf en met anderen. Het is het vermogen ons betrokken te voelen bij pijn en lijden van onszelf en anderen. Maar ook de moed en bereidheid te hebben om er wat aan te doen. Compassie wordt wel benoemd als de opvolger van Mindfulness. Joke Stapper was deelnemer van een Compassie training en volgde een 3-daagse workshop bij de Engelse grondlegger van de Compassion Focused Therapy bij Paul Gilbert.

• Hartcoherentie
    Hartcoherentie is letterlijk de regelmaat van het hartritme. Doel van hartcoherentie is de baas worden over je hartritme met behulp van ademhaling. Gevoelens beïnvloeden ons gedrag dagelijks. Wanneer emoties sterk zijn heeft dit invloed op ons hartritme. Bij sterke emoties zie je een verandering in het patroon van de ademhaling. Negatieve emoties zoals bang, bezorgd of boos maakt dat het hartritme onregelmatig wordt. Helder denken wordt verstoord wanneer er negatieve gevoelens zijn. Wetenschappers hebben ontdekt dat het hart en het brein met elkaar in verbinding staan. Wanneer je je emotie kunt beheersen voel je je beter en blijft het hartritme in balans. Hartcoherentie kan worden ingezet om optimaal te kunnen functioneren.

2. Door inlevering van het inschrijfformulier bij Stichting Paraplu in Wilnis.

Download hier het programmaboekje.