Chinese geneeskunde

In deze cursus ga je in twee avonden een stukje van de basis leren van de Chinese geneeskunde.
Theorie en praktijk zullen in deze lessen worden afgewisseld.

Deel 1: vijfelementenleer.
De eerste avond gaan we leren wat de vijfelementenleer inhoudt. De elementen hout, vuur, aarde, metaal en water staan in de Chinese Geneeskunde aan de basis van diverse cycli die in de natuur, het leven, het menselijk lichaam etc. staan.
Tijdens deze cursus worden praktische tips en oefeningen aangeboden die je zelf toe kunt passen om elk element in balans te brengen waardoor klachten kunnen verminderen of misschien zelfs voorkomen kunnen worden.
Wat is energie? Wat is het principe van yin yang? Hoe krijgen we inzicht in deze cyclus die zich in ons dagelijks leven bevindt?

Deel 2: meridianenleer.
Tijdens de tweede avond wordt er n.a.v. de vijf-elementenleer dieper ingegaan op de functies en werking van de meridianen.
Meridianen kunnen gezien worden als energiebanen die zich in het lichaam bevinden. In deze energiebanen stroomt de Qi oftewel levensenergie. Deze Qi voedt ons lichaam en zorgt voor een goede balans op fysiek en emotioneel gebied. Welke meridianen zijn er? Waar bevinden ze zich? En wat doen ze met ons lichaam? Zijn vragen waar u tijdens deze les antwoord op krijgt.
Ook tijdens deze avond zal op een eenvoudige manier de basis van de Chinese geneeskunde worden uitgelegd. Theorie en praktijk wisselen zich tijdens deze lessen af.

Meenemen: Pen en Papier.

Docent: Sonja Zeinstra

Cursuscode:  TH2062

Data: 27-09-23 en 04-10-23; 2 lessen op woensdag van 19:30 – 21:30 uur

Kosten:  € 19.00

2. Door inlevering van het inschrijfformulier bij Stichting Paraplu in Wilnis.

Je kunt ook eerst nog even hier het programmaboekje van 2023 / 2024 downloaden.