Nabewerking digitale 'RAW' foto's

Cursuscode: CT1670

Op vrijwel alle moderne digitale spiegelreflex camera's zit bij de kwaliteitsinstellingen, naast JPG, -M, -L etc., ook de instelling 'RAW'. Foto's geschoten in 'RAW' hebben alle informatie van het beeld in zich opgeslagen, in tegenstelling tot JPG waarbij compressie is gebruikt. Daardoor kan men met 'RAW' foto's in software zoals Lightroom of Photoshop nog alle kanten op met het beeld. We gaan in op laden, selecteren, verwerken en bewerken van foto's, het aanpassen van de witbalans en kleurzweem, exporteren, ruis onderdrukken, verscherpen, tinten, levendigheid, vignettering etc. Alle functies worden besproken en uitgelegd aan de hand van je 'RAW' opnames.

Meenemen: laptop met Lightroom en/ of Photoshop (elements) met daarop een aantal onbewerkte foto's geschoten in 'RAW' en een aantal foto’s die overbelicht, onderbelicht zijn of met verkeerde witbalansinstellingen.

Lesmateriaal: lesboek € 10,00 aan de docent te voldoen.

Data:      van 12-12-18 t/m 17-01-19
              4 dagdelen, op woensdag van 20:00 - 22:00 uur